Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ασφαλίτης των παιδιών μας

(Παρόλο που οι καλύτερες συζητήσεις είναι αυτές όπου βγάζουμε τα εσώψυχα μας, αυτές, γενικώς, δεν καταλήγουν πουθενά. Το μόνο που συνήθως μένει, είναι η ανακουφιστική λειτουργία της εξομολόγησης, που πρώτη η εκκλησία ανακάλυψε.

Προσωπικά, Φρόϋντ δεν διδάχθηκα πουθενά, αλλά ούτε και τον διάβασα ποτέ στο πρωτότυπό του. Ως έφηβο όμως -και για χρόνια- με συνόδευε μια σκέψη που βρήκα σε κάποιο από τα διηγήματα του Κώστα Χατζή, για την «πολλαπλότητα» του εγώ μας. Η οποία έλεγε ότι δεν είμαστε Ενα πρόσωπο, με απόλυτα προβλέψιμες και με συνοχή συμπεριφορές, αλλά πολλά. Αυτή η διατύπωση, με γοήτευε αλλά και με βόλευε αφάνταστα. Ετσι εξηγούσα και τις εντελώς διαφορετικές γυναίκες με τις οποίες έκανα σχέσεις, με κάθε μία από τις οποίες έβγαζα και διαφορετικό εαυτό.

Μετά την πολλαπλότητα του εγώ, η επόμενη έννοια στην οποία κόλλησα -χωρίς ποτέ να ξανασχοληθώ μέχρι πρόσφατα- ήταν το «Υπερεγώ». Αυτόν τον όρο τον αντιλαμβανόμουν πάντα ως μια σύγκρουση ανάμεσα στα θέλω του εγώ μου και στις προσδοκίες των άλλων από μένα. Μέχρι που έπεσα πάνω σε μία υποσημείωση για το Υπερεγώ σ’ένα άσχετο βιβλίο

και έχουμε και λέμε...)

Λευκοί, μαύροι ή κίτρινοι, πλούσιοι ή φτωχοί, όμορφοι ή άσχημοι, όλοι κάποτε υπήρξαμε βρέφη. Σε κείνη τη φάση, αφού εγκαταλείψαμε τον παράδεισο της πλήρους αυτάρκειας μέσα στον αμνιακό σάκο, βρεθήκαμε με φριχτούς πόνους προσαρμογής εξαρτημένοι από τους γονείς μας για την ικανοποίηση των αναγκών μας. Με μόνο τρόπο έκφρασης το κλάμα. Από τον παράδεισο της εμβρυακής κατάστασης, στην κόλαση της βρεφικής ηλικίας. Και στη συνέχεια στη μεγαλύτερη μέσα στο ζωικό βασίλειο εξάρτηση από τους καταπιεστικούς ενήλικες του «μη αυτό και μη εκείνο», από την παιδική ηλικία μέχρι την ενηλικίωση.

Οι εμπειρίες αυτές της νηπιακής ηλικίας σφραγίζουν τον καθένα, διαμορφώνοντας ασυνείδητα το Υπερεγώ σαν ένα πλαίσιο κανόνων που μας επιβάλλει μια ασαφής εχθρική εξουσία. Σε μεγάλο βαθμό το Υπερεγώ καθορίζει την συμπεριφορά μας εκτός συνειδητού ελέγχου. Παίρνει γραμμή από τις πρώιμες βρεφο-νηπιακές φαντασιώσεις, εμποτισμένες σ’ένα σκοτεινό μείγμα επιθετικότητας και οργής. Φαντασιώσεις οι οποίες αντλούν από τις τραυματικές εμπειρίες αποτυχίας των γονέων να ικανοποιήσουν όλες τις ενστικτικές απαιτήσεις ενός παιδιού.

Ετσι, ξεκινάμε τη ζωή μας κουβαλώντας ένα ασφαλίτη μέσα μας, ο οποίος υπαγορεύει αυτά που οι άλλοι θέλουν από μας. Το όνομα αυτού Υπερεγώ. Μεγαλώνοντας, στην εφηβεία κατά κανόνα, επιχειρείται η αμφισβήτηση, δηλ. μια ρεαλιστική εκτίμηση των απαιτήσεων των γονικών και λοιπών εξουσιών και μια νοητική επεξεργασία των υπαγορεύσεων του «ασφαλίτη» μας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία εκλογικεύουμε κι εσωτερικεύουμε τις απαιτήσεις ή προσδοκίες που έχουν οι άλλοι από μας, αλλά και τα χαρακτηριστικά που αγαπούμε και θαυμάζουμε σε αυτούς. Ετσι
διαμορφώνουμε έναν ηπιότερο εσωτερικό ελεγκτή-συνομιλητή, που θα τον βαφτίσουμε Εγώ, με τον οποίο υποκαθιστούμε τον ασφαλίτη Υπερεγώ.

Το Εγώ διαμορφώνεται όχι εύκολα, αλλά σε συνεχή αμφισβήτηση και γρονθοκόπημα με το Υπερεγώ, όταν κανόνες ή απαγορεύσεις επιβάλλονται από το περιβάλλον. Το Υπερεγώ, (σκοτεινό, οργισμένο, επιθετικό, τιμωρητικό αλλά και αυτοκαταστροφικό), τροποποιείται μέσα από την διαδικασία αυτή και μετριάζει τα αρνητικά χαρακτηριστικά του. Μια εκλογικευμένη εσωτερική φωνή που καλούμε αυτοέλεγχο ή συνείδηση κερδίζει χώρο.

Έχει μεγάλη σημασία η διαδικασία της εφηβείας κι ενηλικίωσης, αν δεν θέλουμε το οργισμένο αυτοκαταστροφικό Υπερεγώ να υπερισχύσει του Εγώ. Έχει μεγάλη σημασία να διατηρούμε ένα πλαίσιο κανόνων και σαφών αρχών απέναντι στα παιδιά μας, το οποίο να μπορούμε να το διαπραγματευόμαστε και να το δικαιολογούμε μ’ επάρκεια.

Η αμαχητί παράδοση στις απαιτήσεις των παιδιών και η «μοντέρνα» ελευθερία σε μια ηλικία που αδυνατεί να αυτοδιαχειριστεί,

η επιτρεπτικότητα ως αντάλλαγμα -και για την εξαργύρωση- της αδυναμίας εκπλήρωσης του γονικού μας ρόλου (του να είμαστε εκεί, να προσφέρουμε αγάπη και συμμετοχή σε δραστηριότητες),

το μόνο που προσφέρει είναι ότι διευκολύνει την επικράτηση του Υπερεγώ.

Άλλο νάσαι αυτενεργός καπετάνιος στο πλοίο της ζωής σου με ένα ισορροπημένο Εγώ,

κι άλλο ένας ετερόφωτος εντολοδόχος.
Ακόμα κι αν το σύστημα πριμοδοτεί τις σκοτεινές αρετές του Υπερεγώ (σκληρότητα, οργή, επιθετικότητα, ..)
Ακόμα κι αν με τις αρετές αυτές φθάσεις στην κορυφή της όποιας εξουσίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μπαλόνια πάρτυ αξίας $1 εκατ.

  Για πρώτη φορά μεταφράζω δημοσίευση ενός ατόμου που παρακολουθώ κι εκτιμώ αφάνταστα, της Caitlin Johnstone , για ένα θέμα που το έπαιξαν πρόσφατα τα μίντια ακατάπαυστα. Πρόκειται για τα τρία υποτιθέμενα κατασκοπευτικά μπαλόνια/αερόστατα της Κίνας που κατέρριψαν με πυραύλους αέρος-αέρος οι ΗΠΑ. Αποφάσισα να το κάνω γιατί με την αδιάσειστη τεκμηρίωση που δίνουν οι παραπομπές-υπερσυνδέσεις της Caitlin , αποκαλύπτεται όλη η απάτη και την ίδια στιγμή αποτυπώνεται μια ακόμη κλασική περίπτωση   αμερικάνικης προπαγάνδας. Ως case study της προπαγάνδας των ΗΠΑ μου προκάλεσε το ενδιαφέρον, στα πλαίσια του τρίπτυχου που με στοίχειωσε τα τελευταία χρόνια «Προπαγάνδα - Φόβος - Έλεγχος του Νου» ή κοινωνικός έλεγχος.  Κι όλα αυτά σε μια περίοδο, που             - γινόταν ένα άνοιγμα φιλίας προς την Κίνα με την προγραμματισμένη επίσκεψη του υπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ στην Κίνα (η οποία τελικά ακυρώθηκε) -           συνέβη ένα από τα σοβαρότερα περιβαλλοντικά ατυχήματα στο Οχάιο με τον εκτρο

Η Αμερικανική ηγεμονία και οι κίνδυνοί της: η άποψη της Κίνας

Οταν οι Κινέζοι αποφασίζουν να ανοίξουν το στόμα τους, το κάνουν με 9 σελίδες κείμενο και δίνουν τροφή (πιό επίσημη πηγή από το Υπουργείο Εξωτερικών της δεύτερης  παγκόσμιας υπερδύναμης δεν υπάρχει!) σε κάθε πικραμένο τριτοκοσμικό που φοβάται να τα βάλει με τις ΗΠΑ. Στο επίσημο αυτό κείμενο που δόθηκε στην δημοσιότητα μέσα σε 'πολεμικό' κλίμα (κατάρριψη του μετεωρολογικού μπαλονιού, συνεχείς προκλήσεις στα στενά της Ταιβάν, η "φιλία" των κινέζων με τους επιτιθέμενους στην Ουκρανία Ρώσους, ...) παρατίθεντα ιστορικά και λοιπά πολύ συγκεκριμένα στοιχεία - συχνά αντλημένα από αμερικάνικες πηγές- για  - την πολιτική ηγεμονία: πραξικοπήματα ανά τον κόσμο, δόγμα Μονρόε στην λατινική Αμερική, πορτοκαλί-και κόκκινες και λοιπές έγχρωμες "επαναστάσεις" στην Ευρασία, αραβική άνοιξη στην Αφρική, κλπ,  - την στρατιωτική ηγεμονία: με αριθμούς οι εκατοντάδες πόλεμοι ανά τον κόσμο που κήρυξαν οι ΗΠΑ με τις χιλιάδες θύματα, οι στρατιωτικές βάσεις ανά την υφήλίο, κλπ, - την ο

Η ζωή μετά (...τον πόλεμο στην Ουκρανία)

 Εν είδει διαλόγου, για το πώς προβλέπεται ο κόσμος μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, δύο αναλύσεις: αυτή του πολλά βαρύ ευρωπαικού Carnegie και ως αντίλογος μια ανάλυση από το southfront.org After Russia's War Against Ukraine: What Kind of World Order?   https://carnegieeurope.eu/2023/02/28/after-russia-s-war-against-ukraine-what-kind-of-world-order-pub-89130 There is a growing perception that the liberal world order is coming to an end. While the current multilateral system may be weakened by the return of geopolitics, economic interdependence and transnational ties will prevent a complete lapse into anarchy. The Russian war against Ukraine and the growing U.S.-China rivalry will have a profound effect on the future of the world’s political organization. The West’s hope for an international system based on democracy, rule of law, and multilateral cooperation—which had already lost plausibility in recent years—now looks wholly unrealistic. Current trends and recent strateg