Όπως μ’όλους τους πολέμους, οι μηχανές της προπαγάνδας ξεκινούν πολύ πριν την κήρυξη τους.
Στον απόλυτο έλεγχο που ασκούν οι ολιγάρχες της δύσης στο παραδοσιακό (τηλεόραση, εφημερίδες, κλπ) σύστημα ενημέρωσης των λαών, το διαδίκτυο εμφανίστηκε ως ευκαιρία εκδημοκρατισμού, για να διαπιστωθεί όμως πολύ γρήγορα ότι οι χρήστες του, με συντριπτική πλειοψηφία, προσέφευγαν για την ειδησεογραφική ενημέρωση τους στην ηλεκτρονική έκδοση των εντύπων, που μέχρι τότε προτιμούσαν. Οπότε κανένα πρόβλημα…
Πριν μερικά χρόνια, ωστόσο, και στα πλαίσια ενός τεράστιου fake story που ακούει στο όνομα russia-gate, άρχισαν τα κυρίαρχα μέσα να συνειδητοποιούν ότι ρωσικά και κινεζικά media έχουν ανέβει πολύ στις προτιμήσεις ενός κοινού, με ιδιαίτερα ηλικιακά και πολιτικά χαρακτηριστικά, το οποίο είχε γυρίσει την πλάτη στα «επίσημα» μέσα. Σχετικό είναι το δημοσίευμα της Wall Street Journal του 2017 (https://www.wsj.com/articles/russia-state-news-outlet-rt-thrives-on-youtube-facebook-1508808937) από το οποίο προέρχεται και ο παρακάτω πίνακας.
Τι μας λέει ο πίνακας αυτός; Το κύριο αγγλόφωνο κανάλι μιας ρωσικής εταιρείας (που έχει κι άλλα ξενόγλωσσα κανάλια εννοείται…), το RT –αρχικά του Russia Today που ιδρύθηκε μόλις το 2005- έχει αριθμό συνδρομητών και προβολών των βίντεό του ίδιο σχεδόν με του CNN και πολύ-πολύ μεγαλύτερο από του FOX! Αθροιστικά μαζί με τα άλλα κανάλια που διαθέτει το RT, συγκαταλέγεται σύμφωνα με το άρθρο αυτό μεταξύ των ειδησεογραφικών καναλιών του Youtube με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Το γεγονός αυτό, πέραν την πολιτικής διάστασης του, συνεπάγεται και την απόδοση σημαντικών εσόδων από διαφημίσεις, τόσο στο Youtube, όσο όμως και για το RT.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του RT κατηγορήθηκε ότι ελέγχεται από το ρωσικό κράτος, γεγονός που επέτρεψε στην κυβέρνηση των ΗΠΑ (με βάση νόμο που ψήφισε για τον σκοπό αυτό) να την χαρακτηρίσει ως «ξένο πράκτορα», θέτοντας έτσι αυστηρά πλαίσια λειτουργίας της, απαιτώντας ακόμη και γνωστοποίηση των μετακινήσεων των δημοσιογράφων των καναλιών της. Τα βίντεο των διαφόρων καναλιών της ρώσικης αυτής εταιρείας, επιτρέπεται να προβληθούν στο Youtube έχοντας όμως ως χαρακτηρισμό ότι είναι στην ουσία «προπαγανδιστικό υλικό ξένης χώρας». Εννοείται ότι οι Ρώσοι και οι Κινέζοι δεν είναι οι πρώτοι διδάξαντες στην λειτουργία κρατικοδίαιτων μέσων ενημέρωσης με παγκόσμια εμβέλεια και επιρροή. Το BBC της Βρετανίας, η Deutsche Welle της Γερμανίας ή το Radio Free Europe των ΗΠΑ είναι τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα μέσων που εκπέμπουν σε πολλές ξένες γλώσσες. Για να μην αναφερθούμε, επιπρόσθετα, ότι η Ρωσία σε αντίθεση με την Κίνα, δεν έχει αναπτύξει το δικό της Internet, με αποτέλεσμα οι διάφορες πλατφόρμες με τους αλγορίθμους τους να παρεμβαίνουν κατά το δοκούν (βλ.παρέμβαση σε εκλογικές διαδικασίες, ροζ επαναστάσεις, καθιέρωση νέων πολιτικών φορέων, κλπ).
Στην ευρωπαϊκή δημοκρατική Γερμανία σήμερα γίναμε μάρτυρες της απόλυτης λογοκρισίας. Ηδη από τα μέσα Σεπτεμβρίου, παραμονές των Γερμανικών εκλογών (…), είχε απαγορευθεί το RT DE για λόγους παραπληροφόρησης COVID! Σήμερα το Υoutube μπλόκαρε, δηλ.εξαφάνισε, τόσο το ίδιο το RT όσο κι ένα άλλο κανάλι ιδίων συμφερόντων (το Der Fehlende Part-DFP), επειδή το τελευταίο δεν σταμάτησε δήθεν την διάχυση ψευδών ειδήσεων για την …πανδημία. Κι εδώ είναι που ο πιο πρόσφατος εχθρός της Δύσης, η πανδημία, στον οποίο κηρύξαμε τον πόλεμο (όπως αναπαράγουν συνεχώς τα ειδησεογραφικά μέσα), γίνεται αφορμή κι αιτία να ληφθεί αυτή η απόφαση. Για να χρησιμοποιηθεί η τόσο ευτελής δικαιολογία της πανδημίας, σημαίνει ότι δεν υπήρξαν άλλες παραβάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας που να επιτρέψουν μια τόσο χοντροκομμένη μορφή λογοκρισίας.
Το θέμα έγινε μεγάλη είδηση σε όλα τα δυτικά μέσα. Tο Υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας κατηγόρησε ευθέως την Γερμανική κυβέρνηση για λογοκρισία και ως υπεύθυνη για την πρωτοβουλία του Youtube, απειλώντας ότι θα επιβληθούν αντίστοιχα μέτρα και στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης που δραστηριοποιούνται στη Ρωσία. Επιπλέον, η Ρωσία απείλησε την ιδιοκτήτρια της Youtube εταιρεία Google, ότι αν το Youtube δεν ανακαλέσει την απόφαση του θα εξοβελιστεί από την ρωσική επικράτεια. Ενώ υπό εξέταση μπαίνουν και η Google και το Facebook για ύποπτες συμπεριφορές στην διάρκεια των πρόσφατων εκλογών στην Ρωσία, αλλά και για λιγότερο διφορούμενα θέματα όπως η προώθησης της παιδικής πορρνογραφίας ή της σεξουαλικής εκμετάλλευσης γυναικών. Το διακύβευμα της ρώσικης απειλής, βεβαίως, δεν είναι τόσο τα διαφημιστικά έσοδα που εξασφαλίζει αυτή η αγορά, όσο και η απώλεια της δύναμης πολιτικής παρέμβασης που προσφέρουν στη Δύση οι περίφημοι αλγόριθμοι τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με μια γρήγορη έρευνα στο Google συνειδητοποιεί κανείς ότι οι τριβές/απαγορεύσεις/λογοκρισία των ρωσικών και κινεζικών μέσων ενημέρωσης είναι γενικευμένο πλέον φαινόμενο τα τελευταία χρόνια σε πολλές δυτικές χώρες (Βρεττανία, ΗΠΑ, βαλτικές χώρες, …). Μένει να δούμε το πόσο οριστική θα είναι η απαγόρευση της Υoutube και τι συνέπειες θα έχει αυτή στο μέτωπο του πόλεμου της προπαγάνδας και στην ανέγερση τοίχους επικοινωνιακής απομόνωσης και για την Ρωσία.
Σχόλια