Θάχετε διαβάσει στα κείμενα μου να αναφέρομαι στα ΜΜΕ ως Μέσα Μαζικής Εξημέρωσης. Θυμάμαι τον Τσόμσκι σε ένα άρθρο του σχετικό με το πώς κατασκευάζεται η "συναίνεση". Εχοντας, συνεχώς, κατά νου τον έλεγχο που επιχειρείται μέσα από τα ΜΜΕ των συνειδήσεων μας και την διαμόρφωση που κάνουν στη θεματολογία-επιχειρηματολογία των συζητήσεων μας, θα σας περιγράψω ένα σχετικό σερφάρισμα που μόλις πραγματοποίησα.
Διάβαζοντας ένα αξιόλογο άρθρο για τον χρυσό -τα οικονομικά ως συνήθως με καίνε- (όποιος ενδιαφέρεται είναι εδώ), έπεσε το μάτι μου στην πιό πρόσφατη ανάρτηση του ενλόγω site με τίτλο «Διαρροή έκθεσης της CIA: η απάθεια του κοινού επιτρέπει στους ηγέτες…». Όταν έκανα κλικ στην παραπομπή και οδηγήθηκα εδώ είδα την όλη φράση "Διαρροή έκθεσης της CIA:η απάθεια του κοινού επιτρέπει στους ηγέτεςνα αγνοούν τους εκλογείς τους" και βάλθηκα να τη διαβάζω.
Η διαρροή έγινε μέσω του wikileaks, το οποίο δίνει τη δυνατότητα -μέσω συστημάτων ασφαλείας και προστασίας της ανωνυμίας αντίστοιχα των συστημάτων διαδικτυακών τραπεζικών συναλλαγών- σε εργαζόμενους σε καίρια κυβερνητικά πόστα ή σε δημοσιογράφους που εργάζονται σε …"ανελεύθερα περιβάλλοντα", να «ανεβάζουν» απόρρητα έγγραφα, σημαντικά από άποψη επικαιρότητας, τα οποία διαφορετικά δεν θα έφταναν ποτέ στο κοινό. Το τι τραβούν οι συντονιστές αυτού του site από τις διάφορες μυστικές υπηρεσίες αναφέρεται στο editorial «U.S. must stop spying on WikiLeaks» της 26 Μαρτίου.
Ας ξαναγυρίσουμε, όμως, στην διαρροή της έκθεσης της CIA. Το περιεχόμενο της έκθεσης λέει εν περιλήψει τα εξής: η CIA θορυβημένη από την απόσυρση των δυνάμεων της Ολλανδίας από το Αφγανιστάν, κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, φυλλομέτρησε τις έρευνες κοινής γνώμης που πραγματοποίησε η ίδια ή άλλοι οργανισμοί. Εστιάζει στη Γαλλία και στη Γερμανία επειδή αυτές είναι η τρίτη και τέταρτη στη σειρά μεγαλύτερες δυνάμεις της παρουσίας στο Αφγανιστάν. Διαπιστώνει ότι οι κυβερνήσεις αυτών των χωρών κατάφεραν να πάρουν αποφάσεις ενίσχυσης της δύναμης τους στο Αφγανιστάν, επειδή η κοινή γνώμη τους, ναι μεν ήταν και είναι αντίθετη μ’αυτές της αποφάσεις, αλλά ήταν και είναι απαθής. Η CIA, όμως, προεξοφλώντας και ανησυχώντας για ενεργότερη αντίδραση των πολιτών σε περίπτωση αύξησης των θυμάτων των εθνικών αποστολών των χωρών αυτών στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του ερχόμενου καλοκαιριού και για να προλάβει το φιάσκο της Ολλανδίας, μελέτησε τις ευαισθησίες των πολιτών αυτών σε σχέση με το Αφγανιστάν και κάλεσε έναν ειδικό επικοινωνίας να καταστρώσει μια προπαγανδιστική καμπάνια μεταστροφής της γνώμης τους.
Αφού διάβασα την παραπάνω έκθεση ακολούθησα –ξέρετε πώς γίνεται αυτό- την παραπομπή «5 Reasons that Corporate Media Coverage is Pro-War» . Μπορεί το πολύ αξιόλογο αυτό άρθρο να αναφέρεται ειδικά στον πόλεμο, αλλά όπως συμβαίνει και με τις διδακτορικές διατριβές, από την εμβάθυνση στο εξειδικευμένο, κατανοείς καλύτερα το σύνολο. Οι πέντε λόγοι που η κάλυψη των ΜΜΕ είναι φιλοπολεμική κατά το συντάκτη του άρθρου είναι οι εξής:
1. Αυτολογοκρισία,
2. Λογοκρισία από την ιεραρχία,
3. Δημιουργία ρεύματος υποστήριξης του πολέμου,
4. Εξαγορά της εύνοιας της εφημερίδας από εκπροσώπους συμφερόντων
5. Λογοκρισία από την κυβέρνηση.
Αξίζει τον κόπο να μελετήσει κανείς αυτό το άρθρο και ει δυνατόν να το μεταφράσει κιόλας. Μεταφέρω μόνο εδώ την τάση υπερσυγκέντρωσης που καταγράφηκε στα ΜΜΕ των ΗΠΑ από το 1983 ως πρόσφατα:
Από το παραπάνω άρθρο έπεσα στη συνέχεια σε μία από τις πολλές παραπομπές του, με τίτλο «Interlocking Directorates-Διαπλεκόμενες Διευθύνσεις» .
Aπό το ενλόγω άρθρο, μέσω της παράθεσης της σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των ομάδων διοίκησης των ΜΜΕ ABC/Disney, NBC/GE, CBS/Viacom, CNN/TimeWarner , Fox/News Corp. , Νew York Times Co. , Washington Post/Newsweek , Wall Street Journal/Dow Jones , Tribune Co. , Gannett Knight-Ridder προκύπτει ο άμεσος έλεγχος που ασκούν οι μεγάλες πολυεθνικές στα ενλόγω Μέσα. Προκύπτει ότι οι ίδιοι άνθρωποι συμμετέχουν στην διοίκηση των ΜΜΕ και των πολυεθνικών, οι οποίες προφανώς έχουν και την μετοχική ιδιοκτησία των ενλόγω ΜΜΕ.
Για να καταλήξω στην συνέχεια στο αποκαλυπτικό άρθρο του σχετικά έγκυρου Ιndependent με τον τίτλο που τα λέει όλα από μόνος του: «How the spooks took over the news ή Πώς οι μυστικοί πράκτορες ανέλαβαν τις ειδήσεις».
Κανονικά θα άξιζε να μεταφράσει κανείς αυτούσια αυτά τα άρθρα, ή να προβεί μ’αυτά σε μία εκτενέστερη επεξεργασία του προβληματισμού που θίγω στην εισαγωγή μου. Αν κανείς έχει περισσότερο χρόνο, ιδού πεδίο δόξης λαμπρόν. Και να συμπεριλάβει και τα ιδιοκτησιακά σχήματα των ελληνικών ΜΜΕ.
Μόνο και μόνο για να πεισθεί κι ο τελευταίος ότι οι ειδήσεις στα ΜΜΕ δεν είναι παρά ο έν-τεχνος –από δημοσκόπους, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, κλπ- μονόλογος της άρχουσας τάξης, προκειμένου να μας εξουσιάζει.
Μόνο και μόνο για να είμαστε συνειδητά προσεκτικοί όταν συζητάμε για την συγκυρία, και να μη περιστρεφόμαστε γύρω από την ατζέντα που δημιουργούν αυτά και μάλιστα με την επιχειρηματολογία που μας ταίζουν.
Διάβαζοντας ένα αξιόλογο άρθρο για τον χρυσό -τα οικονομικά ως συνήθως με καίνε- (όποιος ενδιαφέρεται είναι εδώ), έπεσε το μάτι μου στην πιό πρόσφατη ανάρτηση του ενλόγω site με τίτλο «Διαρροή έκθεσης της CIA: η απάθεια του κοινού επιτρέπει στους ηγέτες…». Όταν έκανα κλικ στην παραπομπή και οδηγήθηκα εδώ είδα την όλη φράση "Διαρροή έκθεσης της CIA:η απάθεια του κοινού επιτρέπει στους ηγέτεςνα αγνοούν τους εκλογείς τους" και βάλθηκα να τη διαβάζω.
Η διαρροή έγινε μέσω του wikileaks, το οποίο δίνει τη δυνατότητα -μέσω συστημάτων ασφαλείας και προστασίας της ανωνυμίας αντίστοιχα των συστημάτων διαδικτυακών τραπεζικών συναλλαγών- σε εργαζόμενους σε καίρια κυβερνητικά πόστα ή σε δημοσιογράφους που εργάζονται σε …"ανελεύθερα περιβάλλοντα", να «ανεβάζουν» απόρρητα έγγραφα, σημαντικά από άποψη επικαιρότητας, τα οποία διαφορετικά δεν θα έφταναν ποτέ στο κοινό. Το τι τραβούν οι συντονιστές αυτού του site από τις διάφορες μυστικές υπηρεσίες αναφέρεται στο editorial «U.S. must stop spying on WikiLeaks» της 26 Μαρτίου.
Ας ξαναγυρίσουμε, όμως, στην διαρροή της έκθεσης της CIA. Το περιεχόμενο της έκθεσης λέει εν περιλήψει τα εξής: η CIA θορυβημένη από την απόσυρση των δυνάμεων της Ολλανδίας από το Αφγανιστάν, κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, φυλλομέτρησε τις έρευνες κοινής γνώμης που πραγματοποίησε η ίδια ή άλλοι οργανισμοί. Εστιάζει στη Γαλλία και στη Γερμανία επειδή αυτές είναι η τρίτη και τέταρτη στη σειρά μεγαλύτερες δυνάμεις της παρουσίας στο Αφγανιστάν. Διαπιστώνει ότι οι κυβερνήσεις αυτών των χωρών κατάφεραν να πάρουν αποφάσεις ενίσχυσης της δύναμης τους στο Αφγανιστάν, επειδή η κοινή γνώμη τους, ναι μεν ήταν και είναι αντίθετη μ’αυτές της αποφάσεις, αλλά ήταν και είναι απαθής. Η CIA, όμως, προεξοφλώντας και ανησυχώντας για ενεργότερη αντίδραση των πολιτών σε περίπτωση αύξησης των θυμάτων των εθνικών αποστολών των χωρών αυτών στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του ερχόμενου καλοκαιριού και για να προλάβει το φιάσκο της Ολλανδίας, μελέτησε τις ευαισθησίες των πολιτών αυτών σε σχέση με το Αφγανιστάν και κάλεσε έναν ειδικό επικοινωνίας να καταστρώσει μια προπαγανδιστική καμπάνια μεταστροφής της γνώμης τους.
Αφού διάβασα την παραπάνω έκθεση ακολούθησα –ξέρετε πώς γίνεται αυτό- την παραπομπή «5 Reasons that Corporate Media Coverage is Pro-War» . Μπορεί το πολύ αξιόλογο αυτό άρθρο να αναφέρεται ειδικά στον πόλεμο, αλλά όπως συμβαίνει και με τις διδακτορικές διατριβές, από την εμβάθυνση στο εξειδικευμένο, κατανοείς καλύτερα το σύνολο. Οι πέντε λόγοι που η κάλυψη των ΜΜΕ είναι φιλοπολεμική κατά το συντάκτη του άρθρου είναι οι εξής:
1. Αυτολογοκρισία,
2. Λογοκρισία από την ιεραρχία,
3. Δημιουργία ρεύματος υποστήριξης του πολέμου,
4. Εξαγορά της εύνοιας της εφημερίδας από εκπροσώπους συμφερόντων
5. Λογοκρισία από την κυβέρνηση.
Αξίζει τον κόπο να μελετήσει κανείς αυτό το άρθρο και ει δυνατόν να το μεταφράσει κιόλας. Μεταφέρω μόνο εδώ την τάση υπερσυγκέντρωσης που καταγράφηκε στα ΜΜΕ των ΗΠΑ από το 1983 ως πρόσφατα:
Από το παραπάνω άρθρο έπεσα στη συνέχεια σε μία από τις πολλές παραπομπές του, με τίτλο «Interlocking Directorates-Διαπλεκόμενες Διευθύνσεις» .
Aπό το ενλόγω άρθρο, μέσω της παράθεσης της σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των ομάδων διοίκησης των ΜΜΕ ABC/Disney, NBC/GE, CBS/Viacom, CNN/TimeWarner , Fox/News Corp. , Νew York Times Co. , Washington Post/Newsweek , Wall Street Journal/Dow Jones , Tribune Co. , Gannett Knight-Ridder προκύπτει ο άμεσος έλεγχος που ασκούν οι μεγάλες πολυεθνικές στα ενλόγω Μέσα. Προκύπτει ότι οι ίδιοι άνθρωποι συμμετέχουν στην διοίκηση των ΜΜΕ και των πολυεθνικών, οι οποίες προφανώς έχουν και την μετοχική ιδιοκτησία των ενλόγω ΜΜΕ.
Για να καταλήξω στην συνέχεια στο αποκαλυπτικό άρθρο του σχετικά έγκυρου Ιndependent με τον τίτλο που τα λέει όλα από μόνος του: «How the spooks took over the news ή Πώς οι μυστικοί πράκτορες ανέλαβαν τις ειδήσεις».
Κανονικά θα άξιζε να μεταφράσει κανείς αυτούσια αυτά τα άρθρα, ή να προβεί μ’αυτά σε μία εκτενέστερη επεξεργασία του προβληματισμού που θίγω στην εισαγωγή μου. Αν κανείς έχει περισσότερο χρόνο, ιδού πεδίο δόξης λαμπρόν. Και να συμπεριλάβει και τα ιδιοκτησιακά σχήματα των ελληνικών ΜΜΕ.
Μόνο και μόνο για να πεισθεί κι ο τελευταίος ότι οι ειδήσεις στα ΜΜΕ δεν είναι παρά ο έν-τεχνος –από δημοσκόπους, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, κλπ- μονόλογος της άρχουσας τάξης, προκειμένου να μας εξουσιάζει.
Μόνο και μόνο για να είμαστε συνειδητά προσεκτικοί όταν συζητάμε για την συγκυρία, και να μη περιστρεφόμαστε γύρω από την ατζέντα που δημιουργούν αυτά και μάλιστα με την επιχειρηματολογία που μας ταίζουν.
Σχόλια