Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Aλλοτρίωση

Πρόκειται για λέξη που μ'έχει "ιντριγκάρει" από τα φοιτητικά μου χρόνια. Στην προκειμένη, ας εννοήσουμε μ'αυτόν τον όρο τη δυστυχία του ανθρώπου που είναι βουτηγμένος σ’ένα τρόπο ζωής κι ένα σύστημα ιδεών, αρχών και εννοιών, που ούτε ελέγχει, ούτε έχει επιλέξει ο ίδιος.

Κι επειδή ο τρόπος ζωής μας επηρεάζεται άμεσα από την εργασία, ας δούμε πως εξελίχθηκε αυτή:

Μέχρι την εμφάνιση της βιομηχανίας, στα πλαίσια του φεουδαρχικού συστήματος, οι πρόγονοι μας ζούσαν παράγοντας τα προς το ζην, είτε από τη γη, είτε στο σπίτι, είτε στα εργαστήρια. Οι κανόνες της κοινωνικής ζωής παραδιδόταν από γενιά σε γενιά και ερχόταν από πολύ παλιά. Το εμπόριο ασκούνταν σε ακτίνα λίγων μόλις χιλιομέτρων. Αργότερα επεκτάθηκε ενοποιώντας μεγαλύτερες εκτάσεις γης, χωριών και πόλεων, για να φθάσει μετά τις ανακαλύψεις των θαλασσοπόρων να γίνει διηπειρωτικό. Στη συνέχεια, η "συμπαθής" τάξη των εμπόρων αποφάσισε να παράγει η ίδια μαζικά τα αγαθά που εμπορευόταν. Χρειάσθηκε για το σκοπό αυτό εργάτες, που τους βρήκε ξεριζώνοντας τους βίαια από τα χωριά τους και συγκεντρώνοντας τους -χάρι στην προσφορά δουλειάς- στις πόλεις (ποιος είπε ότι η οικονομική βία είναι μικρότερης ισχύος από τη φυσική;).
Το πρόβλημα της πειθαρχίας των ανεκπαίδευτων γεωργών που ανέκαθεν ταλαιπωρεί τη βιομηχανία, λύθηκε με τις μεθόδους «επιστημονικής» οργάνωσης της εργασίας. Ο βιομηχανικός εργάτης αρχικά πήρε ένα καρτελάκι ημερήσιων καθηκόντων που όφειλε να κάνει, με τον τρόπο που τον είχαν εκπαιδεύσει και με εργαλεία που είχαν σχεδιάσει άλλοι. Ο ίδιος αργότερα βρέθηκε να εκτελεί μια μονότονη εργασία με τις τρελές ταχύτητες που ρύθμιζε ο ιμάντας μεταφοράς της γραμμής παραγωγής. Και σήμερα στα ιδιαίτερα ελκυστικά υποτίθεται επαγγέλματα των τραπεζικών χορηγήσεων, αφού εκτιμήσει τις ανάγκες μιας επιχείρησης πληκτρολογεί τους αριθμούς στον Η/Υ, περιμένοντας να αποφανθεί αυτός για την έγκριση του δανείου.
Αυτή η αποδοχή προτύπων και μεθόδων εργασίας δεν είναι παρά η εσωτερίκευση μιας εθελούσιας υποταγής στους κανόνες της εργοδοσίας, στο όνομα ενμέρει της τεχνολογικής προόδου.
Παράλληλα μ’αυτές τις εξελίξεις ήρθε το ιδεολογικό μπέρδεμα:

• Ο εργοδότης που μολύνει το περιβάλλον και γίνεται πλούσιος από την εργασία μας, είναι ο “πατερούλης” που μας προσφέρει δουλειά και τα προς το ζην.
• Το κράτος που υποτίθεται ότι είναι «εκεί» για να μας φροντίζει με την δημόσια παιδεία, υγεία και τις υποδομές, μας σαπίζει στο ξύλο όταν διαδηλώνουμε, στο όνομα της κοινωνικής τάξης.
 • Τα μαζικά μέσα ενημέρωσης που μας βομβαρδίζουν με πληροφορίες και εικόνες τόσα χρόνια, αλλά τίποτα δεν μαθαίνουμε για τη ζωή μας, γι’αυτό και κουραστήκαμε να τα διαβάζουμε, να τα ακούμε, να τα βλέπουμε.
• Ο θεός που είναι πανάγαθος, έχει υπαλλήλους παπάδες με χρυσοποίκιλτα άμφια, διαχειριστές ακινήτων, τραπεζών, κλπ.
• Η καταναλωτική προπαγάνδα, που όπως με τη μόδα μας κάνει να αλλάζουμε ρούχα κάθε χρόνο, μας στέλνει να δουλεύουμε περισσότερες ώρες απ’ότι πριν ανακαλυφθούν τα ρομπότ, τα οποία υποτίθεται θα μας απάλλασσαν από την εργασία.

Τελειώνοντας...
Mέχρι τον 19ο αιώνα που οι άνθρωποι διατηρούσαν σε μεγάλο βαθμό το εννοιολογικό σύστημα των τοπικών κοινωνιών τους (προιόντα με μεγάλη αξία χρήσης, συλλογικές μορφές ζωής -όπως αυτός της διευρυμένης οικογένειας με δεσμούς αλληλεγγύης-, ομαδικές μορφές διασκέδασης, κλπ) η αλλοτρίωση περιοριζόταν στην εργασία. Τα προιόντα αυτής, όμως, αποκτούσαν ταμπελάκια τιμών και γινόταν αμέσως εμπορεύματα. Με όση τρυφερότητα κι αν τάβλεπε ο παραγωγός εργάτης στην παραγωγική διαδικασία, αυτά με το που ολοκληρώνονταν, περνούσαν στην απέναντι όχθη, ανήκοντας στους ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής. Αλλά και η ίδια η ζωή του εργάτη, αν αναλογισθεί κανείς τις 12-15 ώρες που δούλευε τότε, αλλά πολύ συχνά και σήμερα, εμπόρευμα έγινε κι αυτή που μεταβιβάζεται στον ιδιοκτήτη έναντι του πινακίου φακής που απαιτείται για την αναπαραγωγή του ή για την απορρόφηση της παραγωγής και την μακροοικονομική ισορροπία.

Πριν όμως“δώσουμε αυτί” σ’όλα εκείνα τα μελοδραματικά για την «δυστυχία του πολιτισμού μας», με τις ατελείωτες παραλλαγές το όρου που μας απασχολεί εδώ, όπως,
αποξένωση, απογοήτευση, μοναξιά, αδιαφορία, έλλειψη ενδιαφέροντος, συνεχής κατάσταση κόπωσης, παραίτηση, κλπ,
ας αναλογιστούμε

• Πως νοιώθει ένας παραγωγός που του παίρνουν το «παιδί» του, δηλ.τα προϊόντα που παράγει.
• Πως νοιώθει όταν όλα αυτά τα παιδιά του, στα οποία ξεζουμίστηκε απ’όλους τους χυμούς της ζωής του, αντί να τα νοιώθει δικά του, τα βρίσκει στις προθήκες των βιτρινών, απέναντι του, ξένα κι απροσπέλαστα;
• Πώς νοιώθει ως εργαζόμενος όταν λειτουργεί για τόσες ώρες με λοβοτομή, προκειμένου να εκτελεί σιωπηλά με βάση τις διαδικασίες και τις εντολές των επιβλεπόντωνν;
• Πως νοιώθει ο άνεργος που σφύζει από υγεία και ζωή, όταν το σύστημα του στερεί το μοναδικό εισιτήριο για τη ζωή που αναγνωρίζει , τα χρήματα, τον κρατά έξω από την κοινωνία και τον κάνει να νοιώθει άχρηστος;
• Πώς νοιώθει ο διανοητής επιστήμονας όταν μετά την τεχνικο-οικονομική πρόοδο του εικοστού αιώνα, αντί τα ρομπότ να μας απαλλάσσουν από τις κοπιαστικές εργασίες, χρησίμευσαν μόνο στην αύξηση της τεχνολογικής ανεργίας και των κερδών των εργοδοτών;

Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, όταν τόσες γενιές πίσω, διαδοχικά υποστήκαν όλους αυτούς τους συναισθηματικούς ακρωτηριασμούς, να μην έχουμε χάσει τον μπούσουλα, την άρθρωση μας, τη λογική μας;

Η αλλοτρίωση, ωστόσο, δεν είναι πάθηση, όσο κι αν πάνω σ’αυτόν τον καμβά κεντούν οι ιδεολογικοί μάγειροι, μιλώντας για αρρώστια του πολιτισμού μας. Ούτε κανένας χαμένος παράδεισος, ή, η απώλεια της Θείας χάριτος. Είναι η δυστυχία μας από μια δουλειά, ένα τρόπο ζωής κι ένα εννοιολογικό μπέρδεμα, που σχεδιάζουν συνέχεια κάποιοι άλλοι για μας, πριν από μας. Με ζητούμενο την καθυπόταξη μας.

Μόνο που είναι πολύ μικρή η ζωή μας και πολύ λίγος ο χρόνος που μας αφήνει η κρεατομηχανή της δουλειάς να αφιερώσουμε, προκειμένου να κατανοήσουμε τις πολύ μακροπρόθεσμες τάσεις που διαμορφώνουν τη κοινωνία μας και να εξεγερθούμε για να τις αλλάξουμε.

Ή, ίσως πάλι, να είμαστε απλά Ανθρωποι, έτσι όπως ζούμε απλά και ηθικά, απολαμβάνοντας τη σύντομη ζωή μας στη φύση, με τα παιδιά μας, με τις παρέες μας, «τα κοψίδια και τα ξύδια» μας, αρνούμενοι να σκεφτόμαστε συνέχεια με τον δικό τους διεστραμμένο τρόπο, του μοναδικού κυρίαρχου γι’αυτούς μαμμωνά, του χρήματος. Ισως να γινόμαστε, έτσι, οι θεματοφύλακες μιας ανθρωπιάς που αντιστέκεται. Εστω ανίκανης σήμερα να διαχειριστεί μ’αξιοπρέπεια τα πράγματα της ζωής. Παρόλη τη τεχνολογική πρόοδο.
Παρόλο που κατά τους ποιητάς (Χαλίλ Γκιμπράν, εν προκειμένω)
η ευημερία δεν είναι κάτι δύσκολο.

«Η ευημερία είναι συνέπεια δύο πραγμάτων: της εκμετάλλευσης της γης και της διανομής των προϊόντων της».
Ετσι απλά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μπαλόνια πάρτυ αξίας $1 εκατ.

  Για πρώτη φορά μεταφράζω δημοσίευση ενός ατόμου που παρακολουθώ κι εκτιμώ αφάνταστα, της Caitlin Johnstone , για ένα θέμα που το έπαιξαν πρόσφατα τα μίντια ακατάπαυστα. Πρόκειται για τα τρία υποτιθέμενα κατασκοπευτικά μπαλόνια/αερόστατα της Κίνας που κατέρριψαν με πυραύλους αέρος-αέρος οι ΗΠΑ. Αποφάσισα να το κάνω γιατί με την αδιάσειστη τεκμηρίωση που δίνουν οι παραπομπές-υπερσυνδέσεις της Caitlin , αποκαλύπτεται όλη η απάτη και την ίδια στιγμή αποτυπώνεται μια ακόμη κλασική περίπτωση   αμερικάνικης προπαγάνδας. Ως case study της προπαγάνδας των ΗΠΑ μου προκάλεσε το ενδιαφέρον, στα πλαίσια του τρίπτυχου που με στοίχειωσε τα τελευταία χρόνια «Προπαγάνδα - Φόβος - Έλεγχος του Νου» ή κοινωνικός έλεγχος.  Κι όλα αυτά σε μια περίοδο, που             - γινόταν ένα άνοιγμα φιλίας προς την Κίνα με την προγραμματισμένη επίσκεψη του υπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ στην Κίνα (η οποία τελικά ακυρώθηκε) -           συνέβη ένα από τα σοβαρότερα περιβαλλοντικά ατυχήματα στο Οχάιο με τον εκτρο

Η Αμερικανική ηγεμονία και οι κίνδυνοί της: η άποψη της Κίνας

Οταν οι Κινέζοι αποφασίζουν να ανοίξουν το στόμα τους, το κάνουν με 9 σελίδες κείμενο και δίνουν τροφή (πιό επίσημη πηγή από το Υπουργείο Εξωτερικών της δεύτερης  παγκόσμιας υπερδύναμης δεν υπάρχει!) σε κάθε πικραμένο τριτοκοσμικό που φοβάται να τα βάλει με τις ΗΠΑ. Στο επίσημο αυτό κείμενο που δόθηκε στην δημοσιότητα μέσα σε 'πολεμικό' κλίμα (κατάρριψη του μετεωρολογικού μπαλονιού, συνεχείς προκλήσεις στα στενά της Ταιβάν, η "φιλία" των κινέζων με τους επιτιθέμενους στην Ουκρανία Ρώσους, ...) παρατίθεντα ιστορικά και λοιπά πολύ συγκεκριμένα στοιχεία - συχνά αντλημένα από αμερικάνικες πηγές- για  - την πολιτική ηγεμονία: πραξικοπήματα ανά τον κόσμο, δόγμα Μονρόε στην λατινική Αμερική, πορτοκαλί-και κόκκινες και λοιπές έγχρωμες "επαναστάσεις" στην Ευρασία, αραβική άνοιξη στην Αφρική, κλπ,  - την στρατιωτική ηγεμονία: με αριθμούς οι εκατοντάδες πόλεμοι ανά τον κόσμο που κήρυξαν οι ΗΠΑ με τις χιλιάδες θύματα, οι στρατιωτικές βάσεις ανά την υφήλίο, κλπ, - την ο

Η ζωή μετά (...τον πόλεμο στην Ουκρανία)

 Εν είδει διαλόγου, για το πώς προβλέπεται ο κόσμος μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, δύο αναλύσεις: αυτή του πολλά βαρύ ευρωπαικού Carnegie και ως αντίλογος μια ανάλυση από το southfront.org After Russia's War Against Ukraine: What Kind of World Order?   https://carnegieeurope.eu/2023/02/28/after-russia-s-war-against-ukraine-what-kind-of-world-order-pub-89130 There is a growing perception that the liberal world order is coming to an end. While the current multilateral system may be weakened by the return of geopolitics, economic interdependence and transnational ties will prevent a complete lapse into anarchy. The Russian war against Ukraine and the growing U.S.-China rivalry will have a profound effect on the future of the world’s political organization. The West’s hope for an international system based on democracy, rule of law, and multilateral cooperation—which had already lost plausibility in recent years—now looks wholly unrealistic. Current trends and recent strateg